• Wednesday, February 08, 2006
    Suzuki GSX-R 20jaar
    Suzuki introduceerde in 1985 de Suzuki GSX-R750. De Japanners waren de eerste fabrikant die een echte racereplica op de markt brachten. Mitsuo Itoh is de bedenker van de GSX-R.

    DEEL I
    1985
    Met de introductie van de GSX-R750 in 1985 kwam er racetechnologie beschikbaar voor de openbare weg. De motorfiets woog onder de 200 kg en had een motorblok die 100 pk leverde bij 10.500 rpm. Het blok maakte gebruik van het SACS-koelsysteem (Suzuki Advanced Cooling System), waarbij de cilinderkop en de zuigers door een oliestroom werden gekoeld.



    1986
    In 1986 kreeg de GSX-R een effectievere stroomlijn, die meer rond het voorwiel was gebouwd en een 25mm langere swingarm. In 1987 werden de veranderingen beperkt tot aangepaste vering en montage van een stuurdemper.

    1988
    Een grote verandering kwam in 1988. De GSX-R werd totaal vernieuwd. De stroomlijn werd wederom verbeterd voor minder luchtweerstand en er kwam een nieuw stijver frame. De GSX-R750 kreeg vierzuigerremklauwen, zwevend gelagerde remschijven, verbeterde achtervering, nieuwe 17 in plaats van 18 inch driespaakwielen en radiaalbanden.
    Ook het motorblok werd flink onder handen genomen waaronder de maten voor boring en slag. Door de kortere slag kon het blok meer toeren draaien (13.000 i.p.v. 11.000 rpm), terwijl de grotere boring het gebruik van grotere kleppen mogelijk maakte. De flatslide-carburateurs werden vervangen door constant vacuüm carburateurs die werden voorzien van koude en frisse lucht via het Suzuki Condensed Air Intake Systeem (SCAI). Hiervoor had de GSX-R750J de opvallende luchtinlaten aan de voorzijde van de stroomlijn. Daarnaast kreeg de motor twee uitlaatdempers in plaats van één. De motor leverde 108 pk.


    1990
    De machine werd in 1990 voor het eerst voorzien van een up-side-down voorvork. Dit was niet de enige wijziging. De GSX-R750 kreeg ook een ander uiterlijk, werd 2 kilo lichter, kreeg een verstevigd frame en een achterschokdemper met stikstofreservoir.
    Een andere opvallende wijziging werd aan het motorblok toegepast. De boring en slagmaten werden teruggevoerd. Verder kreeg dit blok nieuwe zuigers en een nieuwe cilinderkop, die nieuwe verbrandingskamers had en een klepbediening zonder tuimelaars en stelboutjes, maar met klepstelplaatjes. De motor was voorzien van 38mm slingshot carburateurs en een roestvrij stalen 4-in-2-in-1 uitlaatsysteem welke alles bij elkaar 112pk bij 11.000 toeren leverde.

    1992
    Nadat er in 1991 wijzigingen aan het uiterlijk en aan de klepbediening werden doorgevoerd, werd de lucht-olie-gekoelde SACS- krachtbron in 1992 vervangen door een gecombineerd vloeistof/olie gekoeld blok, dat beter bestand was tegen het intensieve gebruik op racecircuits. Vanaf dat moment kreeg de GSX-R de aanduiding “W”, zodat hij voluit GSX-R750W heette.
    Hoewel het nieuwe blok dezelfde boring-slagverhouding had van 70 x 48,7 mm, kon het blok wel hogere toerentallen draaien. De motor leverde 118 pk bij 11.500 tpm leverde. Ook het frame van de GSX-R750 werd weer aangepast. Het kuipzitje werd geïntroduceerd en de bekende asymmetrische swingarm wat de supersportmotor vanaf dit moment typeerde.

    1995
    In 1995 kreeg het model twee extra motorsteunen voor een stabieler frame, een stijvere achtervork met extra brug en een 43mm up side down voorvork. Voor het betere remwerk werden zeszuiger remklauwen gemonteerd samen met 310mm-remschijven. Het motorblok kreeg voor het eerst een close-ratio versnellingsbak.
    Door diverse gewichtsbesparingen komt de GSX-R750W in 1995 onder de 200kg en levert 120pk.

    DEEL II
    1996
    Een nieuwe Suzuki GSX-R750 is een feit. De specificaties maken dit duidelijk: drooggewicht 179 kilo met 128 Pk bij 11.500 toeren. Hier komt ook voor het eerst de pay off “Born on the racetrack” naar voren. Want deze GSX-R is volledig gebaseerd op de RGV van 500cc GP wereldrecordhouder Kevin Schwantz.
    Er werd naast het nieuwe 750cc vier-in-lijn motorblok ook veel werk gestoken in de aërodynamica die de motor moest verzekeren van een een hoge topsnelheid, samen met een zo laag mogelijk gewicht.


    1998
    Dit jaar stond in het teken van de injectie voor Suzuki. De GSX-R750 werd voorzien van computergestuurde benzine-injectie met 46mm gasklephuizen. Mede hierdoor steeg het vermogen van 128 pk naar 135 pk. De regelcomputer gebruikte signalen van inlaat- luchttemperatuur, buitenluchtdruk en inlaatluchtdruk, gasklepstand en toerental. Verder werd de positie van de nokkenassen in de cilinderkop gewijzigd. Diverse motorcomponenten werden lichter gemaakt en een versterkte schokdemperophanging zorgde voor meer stabiliteit.
    Bekijk hier een filmpje
    2000
    Een compleet nieuwe GSX-R750 verscheen in het jaar 2000. Het blok werd 15mm korter, 8 mm smaller en 4mm lager. Maar ook het vermogen nam spectaculair toe tot 141pk bij 12.500 tpm. Een aantal zeer belangrijke details van het motorblok werden vernieuwd.
    Zo werden de dubbele klepveren vervangen door enkele voor gewichtsbesparing, kreeg de cilinderkop steilere inlaatkanalen waardoor de nokkenassen dichter bij elkaar konden worden geplaatst en waardoor de verbrandingskamers ook compacter werden. Ook wordt het cilinderblok met het bovenste carterdeel gecombineerd tot 1 gietstuk.
    Verder paste Suzuki een door haar gepatenteerd systeem toe met 2 gaskleppen per cilinder. De onderste vier gaskleppen werden direct door de gaskabel bediend en de bovenste vier (de secundaire gaskleppen) werden door de boordcomputer aangestuurd. De venturi-diameter van de gasklephuizen werd met 4mm verkleind ten opzichte van het voorgaande model voor een breder koppel verloop. Door alle gewichtsbesparingen kwam de GSX-R750 van 2000 uit op een drooggewicht van 166 kg.

    2001-2003
    Er deden zich een aantal belangrijke ontwikkelingen voor in de periode die komen zou na 2000. 1000cc Supersportmotoren deden hun intrede. Ook de 600cc supersportmotoren werden steeds sneller en lichter. Suzuki scoort in de deze jaren echter nog steeds goed met de GSX-R750 maar ook met de nieuwe GSX-R1000.

    2004
    Dit jaar is de GSX-R750 de enige 750cc supersportmotor die zich manifesteert tussen hevige pk/gewichts gevechten tussen de 600 en 1000cc hypersportmotoren. In 2004 komt Suzuki met een GSX-R750 voorzien van titanium kleppen, cilinders met SCEM (Suzuki Composite Electrochemical Material) coating. Het blok heeft gesmede zuigers met chroom-molybdeen drijfstangen en een zesversnellingsbak, waarvan de assen heel compact onder en achter de krukas zijn geplaatst dankzij een extra deling in het carter.
    De compressie wordt verhoogd en de nokkenassen en het frame nog lichter. Zowel de remklauwen als ook de remhendel zijn bij deze GSX-R750 geheel radiaal gemonteerd. De GSX-R750 krijgt een nog sportievere geometrie. Het gewicht van de nieuwe GSX-R750 is slechts 163 kg, terwijl het Ram-Air vermogen 156 pk bedraagt.

    2005
    In het kader van 20 jaar GSX-R brengt Suzuki in 2005 twee jubileum modellen ter ere van het 20 jarig bestaan. Niet alleen de GSX-R750, de stamvader van de serie, staat dit jaar in het daglicht. Ten slotte kwam Suzuki in 1987 met de GSX-R1100 en in 1993 met de GSX-R600W. De GSX-R1000 is dit jaar geheel vernieuwd.
    De GSX-R600 en GSX-R750 worden dit jaar in zeer beperkte oplage als 20 jarig jubileum model geproduceerd. De X-modellen komen in de originele kleuren van de eerste GSX-R uit 1985 en zijn voorzien van talrijke originele racing parts.
    Bekijk hier een filmpje
    posted by Tony Ramos @ 10:38 PM  
    0 Comments:
    Post a Comment
    << Home
     

    ===================== =====================

    =====================
    =====================
    =====================
    ==================== ====================

    This Day in History

    ====================== ===================
     
    About Me

    Name: Tony Ramos
    Home: Purmerend, NH, Netherlands
    About Me:
    See my complete profile
    Google
    Web Tony's Place

    Schrijf je in voor dit Blog


    Powered by FeedBlitz

    Cont@ct Me
    Previous Post
    Archives
    ########
  • Mijn Bladwijzers!!!
  • Designed by Tony