• Wednesday, March 15, 2006
    Lamborghini Geschiedenis
    Ferruccio Lamborghini verdiende zijn fortuin voornamelijk met tractoren. De Italiaan had een passie voor snelle auto's en hij had dan ook een aardige collectie sportwagens.

    Hij had onder andere een Ferrari die in één jaar vier keer terug moest naar de fabriek. Toen Lamborghini Enzo Ferrari hierover aansprak gaat het verhaal dat deze laatste hem neerbuigend afwimpelde: "Ga je maar weer met je tractoren bezighouden en laat het bouwen van sportwagens over aan hen die er verstand van hebben!"

    Drie maanden later stond het antwoord van Ferruccio Lamborghini op de Motorshow van Turijn: de Lamborghini 350 GTV. Lamborghini had in drie maanden tijd een sportwagen gebouwd. De opdracht aan de bouwers van de 350 GTV was duidelijk: "Bouw een sportwagen die in elk opzicht superieur is aan Ferrari."
    De toekomst van Lamborghini zag er in de jaren zestig erg goed uit. De 350 GTV zette het merk Lamborghini op de kaart. De Miura was een regelrechte hit en bevestigde de status die Lamborghini in korte tijd had bereikt. De Countach was de opvolger van de Miura.
    De eerste grote problemen ontstonden in 1974 voor Lamborghini. Doordat een grote order tractoren werd gecanceld, verloor Ferruccio veel geld. Hij besloot 51 procent van zijn aandelen aan de Zwitser Georges-Henri Rossetti te verkopen. Niet veel later verkocht hij ook de rest van zijn aandelen.

    Na de overname ging het niet veel beter met het sportwagen merk en in 1978 werd het merk failliet verklaard. De Zwiterse gebroeders Mimran namen de fabriek over en brachten het weer naar de top.
    Lamborghini verdiende weer geld en in april 1987 ging het bedrijf weer over in andere handen. Patrick Mimram verkocht het merk aan Chrysler. Hij had het niet op beter moment kunnen doen, want de markt van exotische auto's was booming. Vooral uit Japan was veel vraag naar sportauto's.

    Chrysler besloot in 1994 het merk weer te verkopen, omdat het niet goed binnen het concern paste. Het Indonesische MegaTech nam Lamborghini over. Lang kon MegaTech niet genieten van hun Italiaanse aanwinst, omdat de economische crisis ook Indonesië trof. Er was geen geld meer om een nieuw model op de markt te brengen.
    In 1998 wist Audi de eigenaar te overtuigen om het merk aan het Duitste bedrijf te verkopen en sindsdien is het bedrijf volledig in handen van Audi.
    Filmpje erbij?
    posted by Tony Ramos @ 11:15 PM  
    0 Comments:
    Post a Comment
    << Home
     

    ===================== =====================

    =====================
    =====================
    =====================
    ==================== ====================

    This Day in History

    ====================== ===================
     
    About Me

    Name: Tony Ramos
    Home: Purmerend, NH, Netherlands
    About Me:
    See my complete profile
    Google
    Web Tony's Place

    Schrijf je in voor dit Blog


    Powered by FeedBlitz

    Cont@ct Me
    Previous Post
    Archives
    ########
  • Mijn Bladwijzers!!!
  • Designed by Tony