• Thursday, June 08, 2006
    Geschiedenis Ducati
    In 1926 startte de Ducati familie en andere investeerders uit Bologna de Società Radio Brevetti Ducati. Na de Tweede Wereldoorlog ontstond hier de motorfabrikant Ducati uit.

    Op 1 juni 1935 werd de eerste steen van de fabriek in Borgo Panigale gelegd. Het was een modern complex en een ambitieus project. Voor de Tweede Wereldoorlog groeide het bedrijf en ging het ook internationaal. Ducati opende kantoren in London, Parijs, New York, Sydney en Caracas.


    De Tweede Wereldoorlog was een moeilijke periode voor het Italiaanse bedrijf. De Borgo Panigale fabriek werd in 1944 met de grond gelijk gemaakt. Tijdens de oorlog bedachten de gebroeders Ducati andere producten die ze na de oorlog op de markt wilden brengen.

    De eerste producten waren 48- en 65cc motorfietsen en scooters, waaronder de beroemde 48 cc viertakt Cucciolo. In 1952 kwam de eerste echte Ducati uit, de “98”. In 1954 kwam Fabio Taglioni, een mythe in de motorindustrie, naar het Italiaanse merk. Zijn desmodromische klepbediening zou een belangrijke ontwikkeling zijn voor de toekomst van Ducati.



    1958 was het jaar van de doorbraak van het desmodromic systeem, wat in 1960 resulteerde in de beroemde tweecilinder 250cc motorblok. In 1968 kwam de 450 Mark 3D (goed voor meer dan 170 km/h). De eerste Ducati met dit systeem.


    In 1983 werd Ducati overgenomen door het Cagiva-concern. De overname betekende dat het bedrijf in handen was van twee grote motor en racefans. Na de overname nam het marktaandeel van Ducati toe en introduceerde het weer nieuwe modellen. De overname betekende ook dat Ducati-motoren onder de naam Cagiva op de markt werden gebracht. Dit gebeurde vooral buiten Italië. 




     


    In 1993 ontwikkelde de Argentijn Miguel Galluzzi het concept van de Ducati Monster-serie. De motor werd gestript van alle onnodige onderdelen en werd snel legendarisch. Daarnaast zette het merk hun sporttraditie voort met de 916. Deze motorfiets combineerde stijl, technoligie en prestaties. Deze motor werd in 1994 ook uitgeroepen tot motorfiets van het jaar.



    In 1995 kreeg het merk te kampen met financiële problemen, doordat andere ondernemingen van de Castiglioni groep minder succesvolle modellen hadden gelanceerd. In 1996 werd Ducati overgenomen door de Texas Pacific Group, een Amerikaanse investeringsmaatschappij. Deze bracht de broodnodige euro's binnen. Gelijktijdig lanceerde Ducati de ST reeks, waardoor het merk ook in het Sport Touring segment actief werd.


    In 1999 ging Ducati naar de beurs en kreeg een notering in New York en Milaan. In December 2005 kwam Ducati weer in Italiaanse handen en werd overgenomen door Investindustrial Holdings.

    De laatste nieuwe modellen van Ducati zijn de 999, de Multistrada, de Sport Classic reeks en de Hypermotard. De Hypermotard, een conceptmodel, wordt in 2007 geproduceerd.

    posted by Tony Ramos @ 12:38 PM  
    0 Comments:
    Post a Comment
    << Home
     

    ===================== =====================

    =====================
    =====================
    =====================
    ==================== ====================

    This Day in History

    ====================== ===================
     
    About Me

    Name: Tony Ramos
    Home: Purmerend, NH, Netherlands
    About Me:
    See my complete profile
    Google
    Web Tony's Place

    Schrijf je in voor dit Blog


    Powered by FeedBlitz

    Cont@ct Me
    Previous Post
    Archives
    ########
  • Mijn Bladwijzers!!!
  • Designed by Tony